Google Malaysia beri penghormatan kepada Saloma

Google Malaysia hari ini telah memberi penghormatan kepada pelakon, penyanyi, dan ikon fesyen Singapura-Malaysia yang disayangi yang terkenal iaitu Saloma dilaman utama enjin cariannya.


Sebagai penentu trend hiburan Malaysia dari akhir 50-an hingga awal 80-an, Saloma merakam lebih 500 lagu, dan melalui karya filemnya yang karismatik dia membuka jalan bagi generasi pelakon wanita generasi akan datang di negaranya. Pada hari ini pada tahun 1978, dia melakar sejarah ketika dianugerahkan Biduanita Negara pertama (Songbird Nasional) Malaysia oleh kerajaan Malaysia ketika itu.


Saloma atau nama sebenar Salmah Ismail dilahirkan di Singapura pada 22 Januari 1932. Beliau mula meneroka kemahirannya sebagai vokalis pada usia tujuh tahun. Pada usia remajanya, dia mula menyanyi secara profesional, memulakan karier muziknya melalui persembahan di kelab malam dan perkahwinan.


Setelah Saloma beralih ke lakonan pada pertengahan tahun 50-an, dia dengan cepat menjadi tokoh selebriti. Pada tahun 1961, dia berkahwin dengan ikon hiburan P. Ramlee, dan selama bertahun-tahun berikutnya, pasangan kuasa legenda itu selamanya mengubah hiburan Malaysia melalui muzik dan filem. Dengan memakai gaya rambutnya yang khas dan pakaian yang tidak dapat ditiru (yang kebanyakannya dia jahit sendiri), Saloma membintangi filem sepanjang tahun 60-an dan mengeluarkan album seumur hidupnya.


Terima kasih, Saloma, kerana menggunakan hadiah seni anda untuk memberi inspirasi kepada wanita di Malaysia dan seterusnya untuk menjadi diri mereka sendiri.


Google Malaysia beri penghormatan kepada Saloma Google Malaysia beri penghormatan kepada Saloma Reviewed by admin on 10:50 AM Rating: 5

No comments