Cukai e-rokok perlu dinaikan lebih tinggi


Setelah satu minggu perbahasan yang hangat di parlimen, semua mata kini memandang kepada pengundian belanjawan 2021 yang akan berlangsung esok di Dewan Rakyat kerana persetujuan belanjawan untuk kelancaran pemerintahan tetap menjadi tanda tanya.


Ketika negara ini terus bertempur dengan pandemik global dan sambal pemerintah menjanjikan bantuan PRIHATIN bernilai bilion ringgit kepada rakyat yang perlu menghadapi krisis ini, seperti yang dijangkakan, anggaran yang diumumkan mempunyai fokus kepada pemulihan dana nasional dengan mengemukakan cukai tambahan pada tahun 2021.


Satu cadangan anggaran yang diumumkan oleh Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz pada 6 November yang mudah terlepas pandang ialah cukai eksais 40 sen per mililiter yang dikenakan ke atas cecair yang digunakan dalam rokok elektronik berkuatkuasa 1 Januari 2020, sama ada mengandungi nikotin atau tidak .


Ini adalah permulaan yang baik untuk mengawal penggunaan vape di Malaysia, kerana industri ini telah berada di zon kelabu sejak peningkatan popularitinya secara tiba-tiba beberapa tahun yang lalu.


Bilangan pengguna vape di Malaysia meningkat dengan pesat apabila trend semakin meningkat terutama di kalangan perokok. Ia jauh lebih murah daripada rokok biasa, lebih canggih, bergaya, dan tidak mempunyai bau rokok yang busuk.


Menurut Kajian Kesihatan dan Morbiditi Nasional Kementerian Kesihatan (KKM) 2019, 5.0 peratus daripada rakyat Malaysia adalah pengguna e-rokok tahun lalu, yang berjumlah kira-kira satu juta orang dewasa Malaysia.


Walaupun menjadi industri bernilai jutaan dolar di Malaysia memandangkan jumlah penggunanya yang besar, kekurangan kawalan juga bermaksud pemerintah kehilangan jutaan kutipan cukai dari industri yang sedang berkembang ini.


Di peringkat global, Malaysia agak lewat untuk menghasilkan sistem pencukaian e-rokok. Di Asia saja, Indonesia, Filipina dan Korea telah mulai mengenakan cukai terhadap jus e-rokok pada tahun 2011, dan ketiga-tiga negara Asia ini mengenakan cukai yang jauh lebih tinggi daripada cukai yang dicadangkan di Malaysia.


Pada masa ini, cadangan cukai cecair e-rokok di Malaysia adalah kurang daripada AS$0.10 per mililiter; sementara produk garam nikotin dikenakan cukai AS$0.76 per mililiter di Filipina.


Jurang besar ini dapat menunjukkan dengan mudah berapa banyak hasil cukai Malaysia yang tidak akan dikutip jika parlimen memutuskan untuk meneruskan cukai yang dicadangkan iaitu 40 sen per mililiter ke atas cecair e-rokok.


Selanjutnya, vaping juga masih menjadi trend yang meningkat di kalangan anak muda Malaysia, terutama mereka yang berumur antara 20 hingga 24 tahun, menurut tinjauan NHMS 2019 yang sama.


Memandangkan cukai yang dicadangkan jauh lebih rendah di Malaysia dan pengguna kumpulan umur yang agak rendah, Kementerian Kewangan semestinya patut menaikkan cukai yang dicadangkan ke tahap yang lebih tinggi untuk mencegah daripada golongan belia mengambil tabiat buruk secara berkesan sambil meningkatkan hasil cukai untuk kerajaan.


Pendapatan tambahan yang dikumpulkan oleh pemerintah ini bukan hanya dapat meningkatkan jumlah dana nasional pada tahun 2020 selepas melalui tahun yang mundur, tetapi juga dapat disalurkan ke peraturan tembakau yang lebih bagus, penguatkuasaan undang-undang yang lebih ketat, atau untuk membiayai pertempuran yang sedang berlangsung dengan pemasaran cairan atau rokok vape haram yang telah menjadi masalah kesihatan awam yang membimbangkan.


Cukai ke atas cecair e-rokok yang lebih tinggi juga akan memaksa industri ini menghilangkan pembekal bawah tanah yang menghasilkan cecair vape berkualiti buruk yang semestinya akan memberi kesan buruk kepada kesihatan atau berpotensi membunuh pengguna-penggunanya.


Disisipkan ke dalam dokumen pengumuman panjang lebih dari seratus halaman, pengenaan cukai sebanyak 40 sen per mililiter cecair e-rokok ini mudah terlepas pandang oleh orang ramai.


Walaupun ia bertujuan dengan baik, cukai yang dicadangkan mungkin dimasukkan ke dalam pengumuman anggaran dengan cepat tanpa mempertimbangkan gambaran yang lengkap mengenai industri ini atau masa depan golongan belia Malaysia yang merupakan kumpulan utama pengguna vape.


Masih belum terlambat untuk membuat pindaan terhadap pengenaan cukai yang diusulkan ini, pertanyaannya adalah, adakah pemerintah yang berkuasa ingin melihat di luar agenda politik mereka dan melihat kembali cadangan berkenaan dengan pertimbangan yang lebih teliti demi rakyat?



Cukai e-rokok perlu dinaikan lebih tinggi Cukai e-rokok perlu dinaikan lebih tinggi Reviewed by admin on 10:41 AM Rating: 5

No comments